VOIPI

نحوه بهبود کیفیت صدا در سیستم VOIP
پریسا بهرامی
/ دسته ها: مقالات

نحوه بهبود کیفیت صدا در سیستم VOIP

ما در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه بهبود کیفیت صدا در سیستم VOIP آشنا سازیم.

به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علی رغم نو آوری و پیشرفت صنعت VOIP در طی یک دهه گذشته، بسیاری از مدیران همچنان به این افسانه قدیمی اعتقاد دارند که نحوه بهبود کیفیت صدا در شبکه های VOIP قابل مقایسه با شبکه های تلفن آنالوگ نیست.

تا حدی حرف آن ها ممکن است درست باشد؛

زیرا نحوه بهبود کیفیت صدای VOIP می تواند از سیستم سنتی POTS بسیار بهتر باشد!

به طور کلی دلیل پیدایش این افسانه این است که هیچ تجارتی تاکنون هرگز سیستم VOIP را به طور واقعی امتحان نکرده،

چرا که شرکت ها فکر می کنند مشکلات صوتی ای برایشان به وجود خواهد آمد؛

یا آن ها مدتی VOIP را امتحان کرده اند اما به دلیل مشکلات موجود در کیفیت، دوباره به سیستم های قدیمی خود پناه بردند.

اگر یک سازمان تماس های از دست رفته، سر و صدای پس زمینه، بازگشت صدا یا هر مشکل دیگری را در کیفیت تجربه کند،

اولین کاری که انجام می دهد ممکن است افزایش پهنای باند یا سرعت اینترنت باشد.

در حالی که این ها تنها عوامل موثر در بهبود کیفیت صدا نیستند.

بنابراین برای بهبود کیفیت صدای سیستم VOIP چه کاری می توان انجام داد؟

در اینجا چند فاکتور وجود دارد که ممکن است بخواهید آن ها را مد نظر قرار دهید.

برای بهبود کیفیت صدا به اینترنت سریع تری دسترسی پیدا کنید

اینترنت کند ممکن است همیشه مشکلاتی را ایجاد نکند، و گاهی اوقات نیز می تواند باعث افت کیفیت صدا شود.

شاید چند سال پیش همان سرعت پایین برای بسیاری از کسب و کار ها کافی بود.

اما الآن دیگر نیاز های کسب و کار ها تغییر کرده است.

شبکه های سازمانی حجم فزاینده ای از داده ها را حمل می کنند.

بنابراین جای تعجب ندارد که کیفیت صدا با گذشت زمان کاهش یافته باشد.

در واقع ممکن است اتصال اینترنت موجود قادر به مقابله با این تقاضای اضافی نباشد.

عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد عملکرد ISP است.

بعضی اوقات ممکن است شما نتوانید سرعت وعده داده شده توسط SLA را دریافت کنید.

اگر مشکلتان این موضوع باشد، باید فروشندگان سیستم خود را تغییر دهید.

بارگذاری شبکه را در  زمان های اوج مصرف کاهش دهید

از آن جا که شرکت ها هم اکنون از تأسیسات سنتی SaaS فاصله گرفته و به سمت SAAS مبتنی بر ابر می روند،

تراکم شبکه به یک نگرانی واقعی تبدیل شده است.

اگر کیفیت صدا در زمان اوج کاهش چشم گیری داشته باشد اما در غیر این صورت خوب باشد، ممکن است ارتقاء سرعت اینترنت بهترین راه حل نباشد.

به جای تلاش برای محدود کردن حداکثر تعداد تماس هم زمان یا توقف مکالمه در حالی که شخص دیگری با سیستم VOIP تماس گرفته،

شاید بهتر باشد بخشی از بار تماس را به ساعات افت مصرف منتقل کنید.

به عنوان مثال:

ممکن است بخواهید کار های سنگین پهنای باند مانند همگام سازی خودکار فایل ها یا پشتیبان گیری را شب هنگام یا صبح زود انجام دهید تا تراکم شبکه کاهش یابد.

تنظیمات QoS را بهینه سازی  کنید

استفاده از تنظیمات مناسب QoS می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت صدا داشته باشد.

زیرا تنظیمات صحیح باعث می شود سخت افزار شبکه به تماس های صوتی بیشتر از سایر اشکال ترافیک اولویت دهد.

اما این تنظیمات ممکن است به درستی انجام نشده باشند!

به طور کلی زمانی که از بسته های داده استفاده می شود، روتر ها تمایل دارند از روش اولین صادره اولین وارده استفاده کنند.

این بدان معنی است که بدون انجام تنظیمات مناسب QoS، به بسته های صوتی اولویت داده نمی شود.

همچنین این امر اغلب منجر به از دست رفتن بسته ها یا حذف آن ها می شود.

از طرف دیگر با استفاده از تگ های مناسب QoS، بسته های صوتی به درستی شناسایی و به جلوی صف منتقل خواهند شد.

ارزیابی جامع شبکه

بعضی اوقات مسئله فراتر از سرعت اینترنت یا پهنای باند است.

عواملی مانند جیتر و تأخیر، بدون در نظر گرفتن پهنای باند موجود، می توانند کیفیت تماس های صوتی را خراب کنند.

تأخیر زمانی تأخیر بسته ها را در ارسال آن ها از مبدأ به مقصد نشان می دهد.

اگر بخشی از تماس از طریق اینترنت عمومی ارسال شود، تأخیر ممکن است در کیفیت اصوات منتقل شده آشکار تر باشد.

در همین راستا، جیتر تغییر در میزان تأخیر زمانی را در طول ارسال بسته های مجزا نشان می دهد.

این بدان معناست که بسته های مختلف داده به همان ترتیبی که ارسال شده اند، به دست گیرنده نمی رسند.

در منبع، داده ها در یک جریان مداوم ارسال می شوند.

اما در مقصد ممکن است بسته ها به صورت نامطلوب و یا بدون ترتیب لازم دریافت شوند.

ارزیابی جامع شبکه می تواند در شناسایی این معیار ها و استاندارد سازی آن ها مفید باشد.

تنظیمات QoS تا حدی می تواند از تأخیر جلوگیری نماید اما راه حل های دیگر شامل مدیریت شبکه بر اساس سیاست گذاری های لازم،

تعویض تگ چند پروتکل یا رزرو پهنای باند است.

در مورد جیتر، نصب یک بافر جیتر یا شناسایی و از بین بردن منبع جیتر راه حل مؤثر تری است.

دریافت سخت افزار تخصصی برای سیستم VOIP

بعضی اوقات فروشندگان به کسب و کار ها اطمینان می دهند که آن ها می توانند از تجهیزات فعلی خود و یا همان آداپتور ها و هدفون ها برای سیستم VOIP خود استفاده کنند.

این امر از نظر فنی صحیح است.

اما چنین دستگاهی می تواند کیفیت تماس را خراب کند.

اگر نمی خواهید هزینه زیادی را صرف سیستم voip خود کنید، چنین رویکردی مناسب خواهد بود.

با این وجود حتی اگر این روش در ابتدا مقرون به صرفه ترین روش باشد،

بهتر است وسایلی مانند تلفن های رومیزی، روتر ها و غیره را با گذشت زمان به روز کنید.

زیرا در کنار نرم افزار، سخت افزار ها نیز می توانند کیفیت تماس صوتی شما را خراب کنند.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه شما عزیزان می توانید به مطالعه مطالب زیر بپردازید:

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و راه اندازی سیستم مرکز تماس VOIP و تجهیزات آن، شما عزیزان می توانید با شماره گیری 02141961 و با گرفتن شماره داخلی 1 با کارشناسان متخصص بخش فروش شرکت ویپی تماس حاصل فرمایید.

از این که ما را تا پایان مقاله نحوه بهبود کیفیت صدا در سیستم VOIP همراهی کردید از شما سپاس گزاریم.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید.

1666 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

دی ان ان