احساس نیاز شرکت ها برای حرکت به سمت تکنولوژی
نرم افزار ویپ
مرکز تماس ویپ چیست؟
مرکز تماس ویپ یا IP-PBX یکی از راهکارهای کاربردی و جدیدی است که بر مبنای فناوری ویپ بجای مرکز تلفن سنتی(سانترال) یا PBX استفاده می گردد. اساس این تحول در اثر استفاده این فناوری از شبکه های کامپیوتری مانند اینترنت است که امروزه در هر نقطه ای قابل دسترس است. ترکیب فناوری VoIP در دستگاه های PBX و سانترال، نسل جدید این دستگاه ها را بوجود آورده که آن را با نام IP-PBX می شناسند . این سیستم با هزینه بسیار کمتر، امکانات بیشتر و مدت زمان کوتاهتر راه اندازی و استفاده می گردد.
پیشرفت روزافزون فناوری در تلفنهای مبتنی بر IP با حذف مرزهای سیستم های سنتی، زیرساخت های ارتباطی لازم را در جهت پاسخ به اهداف استراتژیک مدیران سازمانها فراهم آورده است. برای سازمانهایی با بیش از یک شعبه، تکنولوژی VOIP قادر است ارتباط بین صدها شعبه آنان را با استفاده از نرم افزار ویپ برقرار کند که هر کدام از این شعبات نیز می توانند خود از یک سیستم مستقل تلفنی عادی یا بر بستر IP برخوردار باشند. با سیستمهای VOIP دیگر فرقی بین پرسنل این شعبات با پرسنل دفتر مرکزی شرکت از منظر تماس گیرندگان و مشتریان نیست چراکه همه پرسنل در یک شبکه تلفنی پاسخگوی تماس گیرندگان خواهند بود.
استریسک (Asterisk) محبوب ترین سیستم تلفنی ویپ کد باز(Open Source) در دنیا است که در حال حاضر بسیاری از IP-PBX های موجود بر مبنای آن تولید شده اند.