VOIPI

لیست وبلاگ

لیست مقالات منتشر شده در سایت

راهنمای خرید گیتوی ویپ
3417 بازدید

راهنمای خرید گیتوی ویپ

راهنمای خرید گیتوی VOIP ویپ

گیتوی voip

حتما از خودتون می پرسید با این همه برند گیتوی voip چطوری بهترین و با کیفیت ترین مدل موجود در بازار و انتخاب کنم و چطوری می تونم تجهیزات ویپ و بدون دغدغه تهیه کنم ؟
گیتوی voip دستگاه حساسی است زیرا معمولا بازگشت این دستگاه نسبت به دیگر تجهیزات ویپ بیشتر است. اکثر افراد قبل از خرید زمان کافی و دقت کافی برای کسب اطلاعات در مورد این تجهیزات را صرف نمی کنند.
اما شما شانس خوبی دارید و در حال خواندن مطالب بسیار مهم هستید.

امید است پس از خواندن این مطلب آموزشی مطابق با استاندارد های روز جهان بتوانید گیتوی voip مورد نظر سازمان خود را به راحتی انتخاب کنید .

آنچه در این راهنما خواهید خواند :
  • شما در مورد گیتوی voip آموزش خواهید دید
  • تعریف و تشریح زیرساخت گیتوی voip
  • تعریف انواع گیتوی voip
  • توضیح ویژگی های مهم گیتوی voip
  • چگونگی خرید و اینکه امیدواریم موجب خرید مناسب شما بشویم

ممکن است این راهنما تمامی اطلاعات مورد نیاز در باره ی گیتوی های ویپ به شما ندهد که در غیر این صورت همکاران ما در بخش فنی پاسخگوی شما خواهند بود

021-41961

گیتوی ویپ چیست؟

گیتوی ویپ یک دستگاه سخت افزاری با اهداف استاندارد تبدیل ترافیک تلفنی TDM(Time Division Multiplexing) به بسته های دیجیتالی IP جهت ارسال در شبکه های IP (مانند شبکه LAN شما) و همچنین یک گیتوی ویپ می تواند بسته های IP را به ترافیک تلفنی TDM برای ارسال بر روی خطوط PSTN (Publicy Switched Telephone Network) تبدیل کند.

یک گیتوی ویپ چگونه کار می کند؟

گیتوی ویپ مانند پلی میان شبکه های IP و خطوط شهری (PSTN) است.براساس نیاز یا جایگیری این دستگاه بسته IP یا سیگنال را به سمت مقصد ارسال خواهدکرد.که اگر این ترافیک صدا از سمت خطوط شهری تولید شده باشد گیتوی ویپ سیگنال آنالوگ ویپ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند که سپس با استفاده از یک کدک (codec) صدا فشرده شده و به دسته ای از بسته ها شکسته شده بر روی شبکه IPمنتقل می شود و همینطور بلعکس یعنی در مواقعی که سیگنال دیجیتال از سمت شبکه IP به سمت گیتوی می آید آن را به سیگنال آنالوگ تبدیل خواهد کرد وبسته ها از حالت فشرده خارج شده و به سمت شبکه ی PSTN ارسال خواهند شد.
پروتکل ها و کدک های گیتوی ویپ :
حتی اگر شما یک نیروی فنی ویپ هم نباشید همچنان نیاز به درکی از پروتکل ها و کدک های مورد استفاده در گیتوی های ویپ هستید زیرا باید بدانید که آیا دستگاه گیتوی که قصد تهیه آن را دارید با سیستم تلفنی شما سازگاری دارد مخصوصا در مورد پروتکل و کدک ها زیرا این موارد ارتباط مستقیم با افزایش و کاهش کیفیت صدا در شبکه ویپ شما خواهند داشت.

پروتکل های ویپ؟

یک پروتکل ویپ تعیین میکند که پکت های صدا چگونه در شبکه شما منتقل شوند و معمولا هر دستگاه گیتوی یک پروتکل ویپ را پشتیبانی می کند.
رایجترین پروتکل های ویپ را در زیر مشاهده خواهید کرد:
SIP (Session Initiation Protocol) : یک پروتکل استاندارد است که در رنج وسیعی از تجهیزات ویپ از جمله مراکز تماس وگیتوی ها استفاده و پشتیبانی می شود.
SCCP (Cisco Skinny Client Control Protocol) : یک پروتکل مخصوص مراکز تماس و تلفن های شرکت سیسکو است.
MGCP : یک پروتکل قدیمی است که زیاد رایج نمی باشد.
H.323 : همانند MGCP یک پروتکل قدیمی است که دیگر تجهیزات زیادی از آن استفاده نمی کنند.
کدک های صدا (Voice codec) :
وظیفه ی یک کدک فشرده سازی جریان صدا در یک بسته است که این عملیات کیفیت صدا و پهنای باند مورد نیاز آن را مشخص خواهد کرد که معمولا یک گیتوی ویپ چندین کدک را پشتیبانی می کند.
در زیر متداول ترین آنها به همراه پهنای باند مورد نیاز لیست شده است:
GSM – 13 Kbps
iLBC – 15 Kbps
G.711 – 64 Kbps
G.722 – 48/56/64 Kbps
G.726 – 16/24/32/40 Kbps
G.728 – 16 Kbps
G.729 – 8 Kbps

انواع گیتوی های ویپ:

در اینجا شما را با سه نوع اصلی گیتوی های ویپ آشنا خواهیم کرد که در زیر با آنها بیشتر آشنا خواهید شد .

1- گیت وی های آنالوگ:

از این نوع از گیتوی ها برای اتصال خطوط شهری سنتی به سیستم ویپ و همچنین جهت اتصال ویپ به خطوط شهری (PSTN) استفاده می شود که با توجه به این دو کاربرد به دو دسته تقسیم می شوند:

- گیتوی های FXS :

که برای اتصال دستگاه های تلفن سنتی و همچنین دستگاه فکس به سیستم ویپ استفاده می شود.

گیتوی FXO :

برای ارتباط سیستم ویپ شما با خطوط شهری سنتی استفاده می شود.

2- گیتوی های دیجیتال :

برای اتصال خطوط دیجیتال شهری شما مانند T1/E1/PRI به سیستم ویپ استفاده می شود و همچنین با استفاده از این گیتوی می توان سیستم تلفنی سنتی خود را مانند سانترال پاناسونیک ( این کار با گیتوی های آنالوگ نیز امکان پذیر می باشد اما با تعداد محدود تماس) به سیستم ویپتان متصل کرد.

3- گیتوی های GSM :

این گیتوی ها برای ارتباط بین خطوط موبایل و سیستم ویپ استفاده می شوند.
در ادامه به برخی ویژگی های گیتوی ها خواهیم پرداخت.
ویژگی های یک گیتوی ویپ:
گیتوی ها معمولا با ویژگی های زیر ارائه می شوند.
- سازگاری با چند پروتکل شامل SIP ، H323 و MGCP .
- پشتیبانی کدک های صدا مانند G.711 ، G.722 ، G729A و ...
- سازگاری با T.38 برای استفاده از فکس
- Echo Cancellation ، Jitter Buffer ، VAD و CNG
- مدیریت و پیکر بندی از طریق صفحه وب
- محیا کردن TFTP/HTTP
- امکان مسیردهی تماس ها
گیت وی های ویپ با پیکر بندی های مختلفی در بازار ارائه میشوند که برخی اصطلاحا ماژولار هستند و قابل ارتقاع و تعویض پرت و برخی به صورت تعداد پرت ثابت می باشند که در زیر برخی از آنها را لیست کرده ایم:

• گیتوی آنالوگ از برند Quintum Tenor با دو پورت FXO و دو پورت FXS

• گیتوی آنالوگ گرند استریم با 8 پورت FXO

gateway

• گیتوی دیجیتال از برند Sangoma با 1 پورت E1/T1

 

• گیوی آنالوگ از برند GrandStream با 24 پورت FXS

 

voip-gateway

کاربرد های گیتوی های ویپ :

1- ارتباط خطوط PSTN به سیستم ویپ
امروزه بحث ارتباطات در تجارت بسیار حساس و حیاتی است و با توجه به اینکه در سیستم ویپ و ارتباط بین چند مرکزاز طریق اینترنت برقرار میشود با قطع این ارتباط شما دیگر حتی قادر به برقراری تماس های ضروری نیستید بنابر این وجود ارتباط سیستم ویپ با خطوط شهری PSTN کاملا ضروری است یا اگر از خطوط شهری برای تماس استفاده می کنید پس نیاز به یک گیتوی آنالوگ FXO برای برقراری ارتباط مابین خطوط شهری و سیستم ویپ خواهید داشت.

در این دیاگرام نحوه ارتباط دفتر اصفهان و شیراز و بکار گرفته شدن آن ها توسط سرور اصلی در دفتر تهران را نشان می دهد. تمامی داخلی ها روی دفتر مرکزی تهران ثبت شده اند و در دفاتر دیگر از طریق ترانک می توانند به کار گرفته شوند . تمامی دفاتر می توانند به صورت لوکالی و از طریق شبکه داخلی خود نسبت به خطوط خود پاسخگو باشند و هیچ باری روی سرور گذاشته نمی شود .

2- ارتباط تلفن های آنالوگ سنتی با سیستم ویپ
اگر به تازگی سیستم تلفنی سنتی خود را گسترش داده اید و قصد کنار گذاشتن این سیستم را ندارید می توانید با استفاده از یک گیتوی FXS ارتباط ما بین تلفن های آنالوگ سنتی خود و سیستم ویپ را برقرار کنید.

 

ارتباط بین سیستم تلفنی سنتی با استفاده از گیتوی voip:

برای برقراری ارتباط بین شعب خود که ترکیبی از سیستم سنتی و ویپ هستند می توانید برای مثال از یک گیتوی voip آنالوگ FXS مطابق تصویر زیر استفاده کنید.

خرید گیتوی ویپ

3- انتقال خطوط آنالوگ از نقطه ای به نقطه ای دیگر
شما می توانید بدون نیاز به ویپ خطوط خود را با استفاده از یک گیتوی FXO به تعداد پورت مورد نیاز و همچنین یک گیتوی FXS به همان تعداد پورت از نقطه ای به نقطه ی دیگر از طریق اینترنت انتقال دهید.

خرید گیتوی voip

انتخاب گیتوی در 4 گام :
گام اول: اینکه چه کاری می خواهید انجام دهید؟
با توجه به تنوع تجهیزات ویپ به خصوص گیتوی های ویپ و تنوع کارایی آنها اینکه قبل از هر اقدامی باید بدانید دقیقا چه کاری می خواهید انجام دهید.
گام دوم سیستم های دیگر شما کدام پروتکل و کدک ها را پشتیبانی می کنند؟
برای اینکه گیتویی که تهیه می کنید قادر به ارتباط با دیگر تجهیزات شما باشد پس طبیعتا نیاز به این خواهید داشت که از پروتکل ها و کدک های دیگر تجهیزات قبل از خرید گیتوی جدید اطلاع داشته باشید.
گام سوم : بودجه شما برای خرید چقدر است؟
بودجه نباید مسئله مهمی باشد ولی با توجه به تنوع گیتوی ها شما باید قبل از اقدام به خرید این پارامتر را مد نظر قرار دهید.
گام چهارم : آیا خودتان می توانید تنظیمات مربوط به گیتوی را انجام دهید؟
همانطور که پیشتر گفته شد تعداد بازگشتی گیتوی های فروخته شده در فروشگاها بالاست زیرا افراد بدون اطلاعات قبلی و دانش تنظیمات در تنظیمات دستگاه ها با شکست مواجه میشوند پس چه یهتر که قبل از خرید و هزینه کار را به یک شرکت معتبر جهت امکان سنجی و اجرا بسپاریم.
گام پنجم آیا در مورد نحوه و مدت ارائه پشتیبانی قطعات اطلاعات لازم را دارید؟
شما باید مدت گارانتی قطعات و نحوه ی ارائه خدمات پشتیبانی شرکت مربوطه و سابقه ی آنها در پشتیبانی و ارائه این خدمات را بررسی کنید .
اگر در سوالات بالا یا مفاهیم ارائه شده در ابتدای مطلب مشکلی یا پیچیدگی وجود دارد نگران نباشید و فقط کافیست با شماره های زیر با همکاران ما در شرکت تماس حاصل بفرمایید.

در صورتی که گیتوی voip خود را انتخاب کرده اید می توانید از این لینک آموزش خرید تلفن voip را مشاهده نمایید.

021-41961

021-41307000

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

دی ان ان