پهنای باند مورد نیاز برای سیستم VOIP چقدر است؟
به طور کلی، مشاغل دو راه برای بهبود کیفیت تماس VOIP دارند؛ یا پهنای باند بیشتری را به تماس های VOIP اختصاص دهند یا تنظیمات QOS را به طور مستقیم بر روی سخت افزار هایی که شبکه را اجرا می کنند بهینه سازی نمایند.
از آنجا که انواع داده ها، پرونده ها، صدا، فیلم، اسناد و غیره از طریق یک شبکه منتقل می شود،
همه آن ها در حال کشمکش هستند تا در ردیف اول باشند.
تنظیمات QOS تا حدی می تواند این موضوع را کنترل کند؛
زیرا این اطمینان را به وجود می آورد که ترافیک VOIP بدون توجه به برنامه های کاربردی دیگری که در حال حاضر از پهنای باند استفاده می کنند، اولین اولویت را دریافت خواهند کرد.
با این وجود تنها کاری که بهینه سازی می تواند انجام دهد همین است.
گاهی اوقات شرکت موظف است پهنای باند موجود را افزایش دهد.
برای ارزیابی این که آیا باید پهنای باند بیشتری را به سیستم VOIP خود اختصاص دهید یا خیر؟
لازم است بدانید که دقیقاً به چه میزان پهنای باندی برای سیستم VOIP خود نیاز دارید.
محاسبه مصرف پهنای باند در هنگام ارزیابی قدرت شبکه و قبل از استقرار VOIP ضروری است.
محاسبه میزان استفاده از پهنای باند توسط ویپ کار دشواری نیست.
اما شما باید اطلاعات خوبی در مورد عوامل مختلفی که بر مصرف پهنای باند تأثیر می گذارند داشته باشید.
به طور کلی فروشندگان VOIP مایلند جدولی را برای نشان دادن میزان مصرف پهنای باند توسط هر تماس به مشتریان آینده نگر خود ارائه دهند.
اگر چه ممکن است این محاسبات صحیح باشند، بهتر است خودتان دوباره آن ها را بررسی کنید.
علاوه بر این بهتر است تمام جزئیات دیگر اعم از کدک، نوع هدر و غیره را که برای محاسبه مصرف پهنای باند ضروری هستند، از آن ها مطالبه نمایید.
عوامل مؤثر بر مصرف پهنای باند
سربار
از آنجا که VOIP تماس های صوتی را از طریق اینترنت منتقل می کند،
سیگنال های صوتی باید مانند دیگر رسانه ها در بسته های داده بسته بندی شوند.
معمولاً چندین پوشش برای هر بسته وجود دارد که حاوی جزئیاتی از جمله مبدأ، مقصد و غیره می باشند.
این پوشش ها که به طور کلی سربار نامیده می شوند به بسته ها اجازه می دهند تا مسیر درست را در پیش بگیرند.
هر لایه بسته بندی مانند RTP، UDP، IP و اترنت در مصرف کلی پهنای باند نقش دارند.
بسته به تنظیمات بهینه سازی، سربار می تواند بین 25 تا 35 کیلوبایت بر ثانیه باشد.
کدک
VOIP از کدک برای تبدیل سیگنال های صوتی به داده های دیجیتالی که از طریق اینترنت قابل انتقال هستند استفاده می کند.
بیشتر کدک ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
مواردی که کیفیت را به پهنای باند ترجیح میدهند و برعکس.
به عنوان مثال، کدک.729 از الگوریتم های فشرده سازی برای کاهش اندازه بسته های صوتی استفاده می کند.
در نتیجه کیفیت اصوات منتقل شده از این طریق کمتر از کیفیت صوتی عالی است.
اگر چه این تفاوت کیفیت چندان محسوس نیست.
از طرف دیگر، G.711 از فشرده سازی استفاده نمی کند و لذا تماس های برقرار شده از این طریق با کیفیت تر هستند؛
اما از پهنای باند زیادی استفاده می شود.
تفاوت ممکن است به اندازه 50-60 کیلوبیت بر ثانیه باشد.
این تفاوت ممکن است به ازای هر تماس چندان محسوس نباشد اما وقتی قرار باشد هزاران تماس تلفنی در طول روز برقرار شود، مصرف پهنای باند می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
اندازه بسته
اندازه بسته های جداگانه تا حدودی به سربار مربوط است.
هر بسته داده معمولاً حاوی سربار به علاوه داده های صوتی واقعی است.
لذا به این دلیل اندازه بسته ها می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد.
فروشندگان میزبان VOIP بیشتر از 20ms یا 30ms استفاده می کنند.
استفاده از بسته داده های بزرگ تر، مصرف سربار را به حداقل می رساند؛
اما گم شدن یک بسته جداگانه، می تواند باعث گم شدن اطلاعات مختلف شود.
بسته های کوچک تر دارای سربار بیشتری خواهند بود؛ اما بسته های از دست رفته آن ها کمتر هستند.
با در نظر گرفتن عوامل فوق، یک تماس یک ساعته VOIP با استفاده از کدک G.711 می تواند حداکثر 85 مگابایت داده را به همراه داشته باشد.
از طرف دیگر، در صورت استفاده از کدک G.729، همان تماس فقط 35 مگابایت مصرف خواهد داشت.
شما عزیزان می توانید برای آشنایی با کدک های مختلف VOIP به مطالعه مقاله کدک و انواع آن بپردازید.
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و راه اندازی سیستم مرکز تماس VOIP و تجهیزات آن، می توانید با شماره گیری 02141961 و با گرفتن شماره داخلی 1 با کارشناسان متخصص بخش فروش شرکت ویپی تماس حاصل فرمایید.
از همراهی شما عزیزان سپاس گزاریم.